een tweede regenseizoen in Addis Ababa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maddy en Paul Sterneberg Geurts - WaarBenJij.nu een tweede regenseizoen in Addis Ababa - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maddy en Paul Sterneberg Geurts - WaarBenJij.nu

een tweede regenseizoen in Addis Ababa

Door: Maddy en Paul

Blijf op de hoogte en volg Maddy en Paul

23 Augustus 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

De vakantietijd in Nederland is voorbij.
Tijd voor en volgend bericht op onze blog. Ik hoop dat jullie hem weer met plezier lezen en er ook weer op reageren.
Onze vakantie is al weer even voorbij. Eind juni waren we weer terug in Ethiopië, na een heerlijk verblijf in Rosmalen en in Italië. Fijn om de kinderen te zien en veel familie en vrienden te ontmoeten. Helaas zijn er altijd een paar mensen die we graag hadden willen zien, maar wat niet gelukt is. Een heel gezellige Malawi Reünie in het Limburgse land bij Jan en Anna-Maria Rijcken en ons jaarlijkse familiediner. Ook een heel leuk Kattenbosch 40 jarig lustrum. Daartussendoor fijn 10 dagen in Idro. Het huis daar voelt dan alsof je nooit bent weggeweest.
Toch voelt het daarna weer goed om thuis te komen. Thuis in Ethiopië. Het begin van juli was nog erg mooi. Veel blauwe luchten en een lekkere temperatuur (het is hier nooit te warm). Af en toe wel wat onweersbuien en wat regen en in de avond af en toe de houthaard aan. Dat laatste beviel niet zo goed, omdat de eerste keer dat we de haard aanmaakten de rook enthousiast naar binnen sloeg. Dat is niet zo goed voor onze longen, misschien wat beter voor de traanklieren, maar we hebben toch maar besloten dat vuurtje versneld uit te laten gaan. Na wat technisch onderzoek bleek dat r gewoon een deksel op de schoorsteen zat. De rook kon daar natuurlijk niet doorheen. De schoorsteen is nu open, met en mooi dakje erop. De rook kan er nu prima doorheen. Wat we wel geleerd hebben is dat Maddy de echte pyromaan van ons is. Zij vindt het leuk het vuur aan te maken en te onderhouden. Ik ben meer een fan van het elektrische kacheltje, wat we ook hebben.
Wat mijn werk betreft (Maddy zal dadelijk zelf wat schrijven) is het druk, maar op een goede manier. Veel projecten, veel gevangenisbezoeken en een aantal geplande reizen.
Ik houd me nu bezig met het ondersteunen van een aantal gevangenis systemen in Ethiopië. Die ondersteuning kan bestaan uit het coachen van de leiding van die gevangenis systemen, maar ook uit het samen opzetten van projecten. In een regio hier gaat dat over het uitwerken en implementeren van betere gezondheidszorg en in een andere over het ontwerpen van een systeem voor minderjarige gedetineerden. Verder geef ik advies over de bouw van nieuwe accommodaties voor gedetineerden en wat daar bij komt kijken. Uiteraard coach ik ook de gedelegeerden van het ICRC die hier met mij werken, als het gaat over gevangenissen, hoe die werken en hoe je daar kunt rond kijken. Ook wordt vaak advies op prijs gesteld op het gebied van verbetering van de wet- en regelgeving.
Enkele weken na de terugkomst hier stond de eerste reis op het programma. De African Correctional Services Association hield haar tweejaarlijkse conferentie in Maputo in Mozambique. Ik kon twee leden van het management van het Federale Gevangeniswezen meenemen. Ethiopië is vrij lang vrij sterk naar binnen gericht geweest. Nu verandert dat en wil men graag leren van de omringende landen. Dat betekent niet dat daar ook budget voor is. Vandaar de uitnodiging van het Rode Kruis. Een buitengewoon goede conferentie, met veel politieke aandacht. De Ethiopische collega’s werden met veel egards ontvangen, ook al omdat Ethiopië in deze onrustige regio en groot en relatief stabiel land is. Bovendien is Ethiopië de zetel van de Organisatie van Afrikaanse Eenheid.
Het is daarnaast ook erg leuk om met deze mensen de zee te bekijken, die ze nog nooit gezien hebben en vragen te krijgen als hoe kunnen vissen in zout water leven en OK, als ze dat dan kunnen, hoef je er natuurlijk geen zout op te doen als je hem bakt.
Over een viertal weken ga ik wat verder op reis. Een cursus verzorgen in Peru en daarna naar Geneve voor hetzelfde. In Geneve hebben we dan ook voor het eerst een bijeenkomst met mijn collega Prison System Advisors. We zijn dan met zijn vijven in de wereld: een in Geneve coördinerend, een in Bangkok, een in Tegucigalpa, eentje in Ivoorkust en ik dan. Ik kijk uit om van hen te horen wat voor ideeën zij hebben en op welke manier we dat af kunnen stemmen.
Na terugkomst in Addis maken Maddy en ik ons op voor de International Corrections and Prison Association vergadering in Windhoek, Namibië. Ik voor een week vergaderen en Maddy voor het partner programma en een extra week foto safari met en vriendin uit Australië. We kijken er naar uit.
Het volgend jaar zal in het teken staan van het uitbreiden van het werk in de regio. Een aantal van de omringende Rode Kruis delegaties hebben om ondersteuning gevraagd. Het zal een uitdaging zijn om daar, in de beperkte tijd, vorm aan te geven.
Gelukkig is er ook nog vrije tijd in Addis. We lezen veel, gaan met vrienden hier om en hebben nu ook BVN op onze TV (Het “Beste” van Vlaanderen en Nederland). We weten misschien straks ook wie de slimste mens is. Wat we vooral meer moeten gaan doen is genieten van de Ethiopische muziek en vooral de Jazz. Dat wordt dus ons volgende project.
Op het moment ben ik ( Maddy) bezig met het voorbereiden van het project “Train the trainers in peadiatric physiotherapy sills. Het is de bedoeling dat we de masters in physio, dat zijn diegene die een module peadiatrics hebben gehad, het zijn er nu in totaal 10, in een week gaan upgraden zodat zij een training kunnen gaan geven over normal en abnormal development aan Health Extension Workers, zodat zij kinderen met een afwijkende ontwikkeling eerder kunnen doorsturen naar de juiste plekken. Daarnaast komen er Community Based Rehebilitation workers, die zij gaan trainen in simple intervention hoe ze de ontwikkeling kunnen stimuleren in dagelijkse handelingen en met simpele adviezen. Deze laatste blijven 2 dagen langer en komen in januari nog een keer terug waar we ons meer gaan richten op de begeleiding van CP kinderen .
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen. Ik ben net een week in Gondar geweest om de boel met de masters wat meer vorm te geven en samen met hun een trainings schedule te maken en een doelijst rondom allerlei organisatorische zaken. De opkomst viel soms wat tegen, deels omdat het natuurlijk vakantietijd is, maar ook omdat er een aantal bezigheden buiten het ziekenhuis hebben, zgn. prive praktijken.
Dat mag natuurlijk tijdens die 2 weken absoluut niet gebeuren, daar heb ik wel even op gehamerd, ze zullen er moeten zijn. Gelukkig hebben we dan wel een sanctie, nl. bij afwezigheid krijgen ze geen certificaat en geen per diem ( dagvergoeding) . Dat gaat denk ik wel werken.
Verder was de week wel zinvol, veel gedaan en trainingen doorgenomen, ook hetzij met moeite, met een aantal kinderen gewerkt.
Ik hoop dan ook dat onze training een betere samenwerking gaat brengen tussen de CBRdep. en de fysio dep. Zodat ze naar elkaar gaan verwijzen… nu werkt dat absoluut paralel.
Ook hoop ik dat er 2 of 3 masters de klik krijgen naar de kinderrevalidatie en zich daarop kunnen gaan richten. Ik denk dat ik er sowieso al 1 heb, mijn doel is om er nog 2 meer te kunnen enthousiasmeren . Ik ga nl. volgend jaar weer de kindermodule geven en dan wil ik 2-3 fysio’s die dat met mij gaan doen!!! Zodat ze het kunnen overnemen.
Naast deze voorbereidingen natuurlijk mijn coachings werk op 2 plekken. Dat is erg aangenaam en vind ik erg zinvol. Ik heb bij de cheshire serv. het laatste ½ jaar met 2 noem ze maar assistentes gewerkt ( zij die op de werkvloer het werk doen) en zij pakken het erg goed op. Er wordt door hun veel meer functioneel geoefend , gescreened en geevalueerd. Ze werken voort op de matten ( er zijn er zo’n 3 bijgekomen!!) op de vloer en niet meer op de banken .
Er schijnen nu 3 fysio’s aangetrokken te zijn vanuit Gondar, net afgestudeerd, dus ik zal er wel eentje krijgen voor bij de kinderen, die ik dan weer hoop te gaan begeleiden, zodat zij mijn werk kan gaan doen. Het samen opzetten van behandeldoelen en evalueren.
Ik moet ook nog wat bedenken voor het maken van simpele loopmiddelen voor kinderen. Rekjes , rekjes met 2 wieltjes, loopkarretje etc, maar ook nachtsplinten enzo. . Er is een goede werkplaats dus dat moet te doen zijn. Beugeltjes , protheses, krukken en zelfs rolstoelen is nl. geen probleem.
Ik verveel me dus absoluut niet en vind het werk ook echt leuk. Mijn tempo ligt laag, volledig aangepast, en ik voel me daar wel bij. Absoluut geen stress!!!!
Ik vertrek over een week of 4 naar Gondar met mijn weer nieuwe trainings materiaal ( veel lokaal gemaakt), voor 2 weken, samen met 2 nederlandse collegae kinderfysio’s.
Als ik daarvan terugkom ben ik ff alleen hier, Paul doet dan zijn tochtje!! Maar daarna gaan we samen naar Namibie….ook leuk.
De regen is er dan niet meer. Gewoon alle dagen droog en een strakblauwe lucht, kijk dat is een mooi vooruitzicht.
Van die regen heb ik wel een beetje genoeg en heb besloten dat ik een deel van het volgende regenseizoen in NL ben, moet kunnen.

• 23 Augustus 2014 - 19:12

Stefan:

beste Maddy en Paul,
    ik heb met veel interesse jullie verslag gelezen. Wat een boeiende tijd maken jullie door, erg interessant en afwisselend. Leuk om te lezen en je wordt er jaloers van....
    Afrika is en blijft een boeiend continent, met veel mystiek en een fantastische natuur. als het ff kan gaan wij er volgend jaar weer heen.
    hartelijke groet en hopelijk tot ziens binnenkort (optreden D6 in oktober?)
    Stefan & Brigitte

• 23 Augustus 2014 - 20:36

Henk Poppenk:

Dag Maddy en Paul,
    Dank jullie wel voor het verslag. Erg leuk om te lezen en wat een ervaringen doen jullie op!
    Hartelijke groet,
    Henk

• 24 Augustus 2014 - 10:56

Erik (kbskoop):

Dag Maddy en Paul,
    weer een prachtig verslag. Heerlijk om te lezen en jaloersmakend. Ik wens jullie een goede gezondheid en vooral heel veel plezier.
    Hier in Nederland is deze maand ook het regenseizoen uitgebroken. Het is bijna tien graden kouder dan normaal in augustus en de regen komt vaak met bakken tegelijk uit de lucht vallen. Dit is een kleine domper op een geweldige zomervakantie met heerlijke temperaturen en vrijwel geen wespen en ander ongedierte.
    Dit is de laatste dag van de vakantie, morgen beginnen de kinderen weer met school, sport en andere activiteiten. Kortom, het wordt weer lekker druk. Bastiaan start met de middelbare school (Pierson, havo/vwo brugklas). Hella gaat al naar de derde van Beekvliet.
    Hartelijke groeten en tot ziens in Rosmalen!
    Erik en Vera

• 24 Augustus 2014 - 11:41

Greet:

Hoi Paul en Maddy,
    Altijd weer leuk zo'n verslag. Je schrijft Maddy dat op alle vlakken jullie werktempo aangepast is. Ik weet dat dat klopt, maar als je leest hoe afwisselend jullie aan het werk en leven zijn, dan klinkt het zóveel actiever als mijn leventje hier. Zo veel te doen en geen stress, mooi toch? Ik ben benieuwd Paul hoe dat gelijkstemmen met jouw" counterparts around the world" body krijgt. Zou geweldig zijn. En Maddy, het mooiste is lokale fysio's vinden die jouw werk over kunnen nemen. Ik wens jullie super veel succes en plezier in alle activiteiten die jullie ondernemen. geniet ervan. Ik geniet op afstand mee.
    lieve groeten, Greet

• 24 Augustus 2014 - 15:23

Gerda:

Hoi Paul en Maddy,
    Weer een heerlijk verslag. Juliie schrijven wel beeldend, ik zie voor ogen wat jullie aan het doen zijn. Net als de vorige schrijvers geniet ook ik van een afstand mee.
    Ik ben zelf weer twee weken aan het werk, na een korte vakantie in Nederland op de Veluwe. Het weer was prachtig, dus het was gewoon heerlijk. Zo zomers hoef ik niet perse naar het buigtenland, ik ben geen warmtefreak. Nu weer aan de slag en de reorganisatie overleven. Niet zozeer dat ik bang ben voor mijn plek - ik ben te oud, ze maken zich niet druk mij te ontslaan - maar wel omdat er steeds meer collega's weggaan en plekken niet worden opgevuld. En ook druk met het nieuwe appartement in Amsterdam!! Van de week heb ik de actes ondertekend en realiseerde ik me ineens dat de tijd toch vliegt!! Al alles goed gaat kan ik eind volgend jaar er al in!! Dat betekent nog veel geregel en gedoe in het aankomend jaar, maar wel erg leuk. Jammer dat een reis naar Ethiopie er nog even niet inzit. Maar wie weet, als ik dit huis goed verkoop .... Maar niet op de zaken vooruit lopen.
    Maar door het lezen van jullie verslagen wordt het wel een aantrekkelijke gedachte. Ik wens jullie weer alle goeds en veel plezier in jullie werk. Zorg goed voor jezelf en elkaar en hou het gezond!! Groet, Gerda

• 25 Augustus 2014 - 09:41

Rianne Geurts:

Hoi Paul en Maddy,

altijd leuk om jullie verslagen te lezen. En ook foto's erbij, dat vind ik als visueel ingesteld mens altijd heel erg leuk. De foto's van Maddy zijn altijd een plezier. Als jullie terug zijn in Nederland moet je maar eens een expositie overwegen. Het verslag klinkt heel druk en helemaal niet zo stressvrij als jullie zelf blijkbaar ervaren.Het Afrika-gevoel is blijkbaar goed geland bij jullie. Wij zijn ook alweer 5 weken druk na de vakantie, die overigens heel fijn en ontspannen was. Maar het Nederland-gevoel maakt dat dat stressvrije niet zo is blijven hangen, jammer genoeg. Ron is heel erg bezig met de komende marathon, komend weekend een halve in Heesch.Hij zou eigenlijk bij jullie op hoogte-stage moeten kunnen, maar helaas zit dat er voorlopig niet in.
    Laat het volgende verslag maar niet zo lang op zich wachten, en graag nog meer foto's Maddy!
    Groeten uit Rosmalen, Rianne

• 25 Augustus 2014 - 09:46

Rien Timmer:

Beste Maddy en Paul,
    Telkens jullie verslagen met veel plezier gelezen, maar van reageren kwam maar niet. Nu wel. Dank weer voor dit verslag, erg leuk om te lezen wat jullie allemaal bezig houdt in Ethiopië. Wellicht dat we elkaar in Namibië ontmoeten, overweeg nog om daar heen te gaan, mede omdat ik zelf altijd zoveel van die ICPA-weken leer. Nu het eindelijk eens in Afrika is zou ik extra graag gaan, mijn eerdere bezoeken aan Zuid Afrika en Kameroen leerden me wat een boeiend continent dat is. Maar ik weet nog niet zeker of de hectiek van het Exoduswerk de reis zal toestaan......Mocht overigens advisering en ondersteuning op het gebied van nazorg, halfway-houses, vrijwilligerswerk tijdens en na detentie etc. ergens relevant zijn, weet me dan te vinden!
    Hopelijk tot snel ziens, alle goeds in werk en privé voor nu!
    Hartelijke groeten,
    Rien Timmer

• 25 Augustus 2014 - 11:09

Henny:

Hoi Paul en Maddy,
    Wat een andere wereld is dat toch waar jullie inzitten! Dan lijkt ons wereldje hier maar saai.Ik ben heeeeel benieuwd naar onze ervaringen als we in maart komen.
    En wat super dat je zo actief bent en toch relaxed en stressvrij, Maddy.Dat is echt genieten.
    Hier lijkt de zomer echt voorbij. Toch hoop ik dat we as weekend nog lekker weer krijgen dan gaan we nog met de vouwwagen weg.Even nog het vakantiegevoel een beetje vasthouden.
    Veel succes en plezier met alles en tot mails.
    Henny

• 25 Augustus 2014 - 12:29

Vincent:

Hoi Paul en Maddy,

Wat een wederwaardigheden! Ik geniet volop van jullie ervaringen.
    Heel veel geluk en blijf genieten.
    Hartelijke groet,

Vincent

• 25 Augustus 2014 - 14:08

Marilou:

Beste Maddy en Paul,
    Jullie verslag met veel interesse gelezen. Fijn te lezen dat jullie zo goed gedijen in jullie nieuwe leef-en werk omgeving!! Het is jullie van harte gegund!!! In de vakantie een gedeelte van het boek 'de reis van mijn leven' van Lex Harding gelezen die samen met zijn zoons van Alexandrië naar kaap l' Agulhas / door Afrika trekt.
    Ethiopië, komt daar erg goed 'uit de verf' en ik dacht zodoende vaak aan jullie. Afrika en zeker ook de Afrikanen hebben een speciaal plekje in mijn hart. Hoop er toch nog eens naar toe te gaan.....krijgen jullie nog veel bezoek van familie / vrienden/ afrika-fans ??
    Vandaag de eerste schooldag, beetje bij beetje zal de praktijk weer vollopen, maar mijn start is rustig: HEERLIJK want ik heb nog zoveel andere dingen die ik leuk en belangrijk vind !
    Vanuit Boxtel,. heel hartelijk groeten, alle goeds en weer snel zonneschijn!
    Liefs Marilou ( ook namens Jaap)

• 27 Augustus 2014 - 19:56

Jan Hofman:

Hallo Paul en Maddy,
    Het is elke keer weer leuk om jullie verslag te lezen op de blog. Paul, wWat heb jij een leuke en interessante baan! Probeer nog maar wat langer te blijven. En Maddy heeft zo te horen ook haar draai gevonden en heeft ook leuk werk. Ja de regentijd in Addis is koud en nat en ik herinner me dat de expatriates dan altijd hun vakantie naar Europa planden. Voor Jazz, ik vond de Calypso club erg leuk (tegenover de Water Board).Mogelijk kom ik in December naar Ethiopie en ben van plan een rondreis te boeken.
    Geniet van het werk en het moois dat Ethiopie te dieden heeft.
    Hartelijke groeten
    Jan

• 03 Oktober 2014 - 23:06

Peter Reemst:

beste Paul en Maddy Geurts,

Via Jan Rijcken ontving ik jullie gegevens

Zelf ben ik jarenlang bevriend met Jan geraakt nav onze beider interesse in de tropische chirurgie

Nu wil het toeval dat ik over enkele weken 1 week in Ethiopie zal zijn om samen met collega's uit Ethiopie te gaan bekijken of we een gezamenlijk project in Nekemte met training van artsen en specialisten in opleiding kunnen vorm geven

Ik ben nog nooit eerder in Ethiopie geweest, wel veel in Oost Afrika, maar dat schijnt toch anders te zijn.

wij komen aan in Addis zaterdagmorgen 19 oktober en verblijven in Yeka Guesthouse.

Het zou voor ons erg fijn zijn als we jullie in de loop van die dag zouden kunnen ontmoeten, hetzij in de buurt van Yeka Guesthouse hetzij elders.

Het gemakkelijkst ben ik bereikbaar op peterreemst@gmail.com of op +31.6.53514983

veel gr vanuit nederland, peter en katinka reemst