Vaarwel Addis, Hallo Harare! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maddy en Paul Sterneberg Geurts - WaarBenJij.nu Vaarwel Addis, Hallo Harare! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maddy en Paul Sterneberg Geurts - WaarBenJij.nu

Vaarwel Addis, Hallo Harare!

Door: Maddy en Paul

Blijf op de hoogte en volg Maddy en Paul

23 December 2016 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve familie en vrienden,

Ook voor ons is 2016 bijna voorbij. Een jaar dat voor ons zeker niet saai is geweest.
Vorige week heb ik (Paul) het jaar feitelijk afgesloten door het huis waar we ruim vier jaar in Addis Ababa hebben gewoond, overigens met veel plezier, voor de laatste keer af te sluiten. Ethiopië als woonplaats is voorbij. Zimbabwe als woonplaats staat op het punt van beginnen.
In de zomer van dit jaar hoorden we dat Marita en Axel een kindje krijgen. In februari gaan we dus opa en oma worden. Dat wordt een hele verandering, maar ook een heel leuke verandering. Het zal gaan betekenen dat we toch proberen wat vaker hier in Nederland te zijn (Maddy zeker) om te genieten van het oma zijn, maar ook om steun te bieden als dat nodig is. We kijken er erg naar uit.
Enkele maanden geleden werden we ook geconfronteerd met het feit dat we ouder worden en dat kwalen kunnen gaan opduiken. Maddy werd er uitgepikt bij de borstbus. En bij nader onderzoek werd een beginstadium van borstkanker gevonden. Gelukkig was ze er vroeg bij, met dank aan de bus!! Ze is nu geopereerd en gaat nu een serie bestralingen in (januari). Alles ziet er goed uit en we hopen en verwachten dat na een herstelperiode ze weer helemaal de oude zal zijn.
Voor ons samen gaat het betekenen dat we wat vaker op afstand van elkaar zullen wonen. Maddy zal zeker jaarlijks een flinke tijd in Nederland doorbrengen en daarnaast flink wat tijd in Zimbabwe. We gaan kijken hoe dit gaat bevallen.
Het grootste deel van mijn werk zal zich in Zimbabwe afspelen, maar een deel van mijn tijd zal ik ook in Kenia, Tanzania, Ethiopië en Zuid Soedan doorbrengen. Misschien komt er ook nog wat werk in Malawi aan. Ook ik zal dus veel op reis zijn vanuit Harare. Maddy gaat nog door met het geven van de mastercursussen in Ethiopië. Af en toe een maandje daar. Verder moet ze in Harare weer helemaal opnieuw beginnen.
Harare lijkt een prettige stad te zijn. Leefbaarder dan Addis (vol met beton en uitlaatgassen), wel een stuk minder levendig dan Addis. Aan de andere kant is er ook een grotere scheiding tussen arm en rijk in Zimbabwe. We gaan in een wat oudere “koloniale” wijk wonen, Avondale. We hebben daar een leuk (relatief klein) huis op een kleine compound. Jullie zijn uiteraard van harte welkom om ons daar op te komen zoeken. Stijn en Simone kijken al wanneer een trip in hun agenda past.

Een goed 2017 voor jullie allemaal en als we jullie dit jaar niet gezien hebben, dan toch zeker in het nieuwe jaar! Proost !
Ciao thatc, ciao coffee ceremony……..

Ciao residentie Axum………

Harare here we come…….. Liefs Maddy en Paul.
De deur staat open!!!!

• 23 December 2016 - 16:23

Guido:

Niet vaarwel Paul & Maddy, maar eerder tot ziens.
    We missen jullie nu al in Ethiopië!!!

• 23 December 2016 - 17:21

Corrie:

Dat wist een jaar wat zeker ook niet saai zal zijn, vol nieuw uitdagingen. Eerst Maddy een goed herstel gewenst. Fijne feestdagen en tot ziens!

• 24 December 2016 - 12:49

Ton Bruggeling:

Wat een nieuws allemaal, goed nieuw avontuur toegewenst in Avondale. Maddy sterkte met de behandeling, beter worden! Wij wensen jullie ook hele fijne feestdagen en tot volgend jaar. Veel liefs Ton en Sannie

• 25 December 2016 - 18:43

Gerda:

Dag Paul en Maddy, ik schrik van het nieuws over Maddy. Maar heel fijn dat ze er snel bij was en de behandeling meteen in gang is gezet. Heel veel sterkte met het herstel. Ik steek kaarsje op, dat helpt echt! Ook veel sterkte met de nieuwe situatie, het zal niet altijd gemakkelijk zijn om uit elkaar te leven. Maar komt goed, jullie kunnen dat aan! En een nieuw kindje op de wereld, wat mooi! Life goes on!
    Heel fijne feestdagen, geniet van elkaar en met het gezin, heel veel succes in Zimbabwe!!
    Vee liefs allebei, Gerda