Kerst en nieuwjaarsgroet - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maddy en Paul Sterneberg Geurts - WaarBenJij.nu Kerst en nieuwjaarsgroet - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Maddy en Paul Sterneberg Geurts - WaarBenJij.nu

Kerst en nieuwjaarsgroet

Door: Maddy

Blijf op de hoogte en volg Maddy en Paul

21 December 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Lieve mensen, Addis Ababa, 21 december 2014

Deze keer komt dan toch de groet digitaal!!!!
Het is hier een beetje moeilijk om in een soort van kerstsfeer te komen.
Ten eerste natuurlijk de mooie blauwe lucht met temperaturen rond de 25 graden!!
Verder geen of nauwelijks kerstverlichting, geen liedjes, geen kerstallen, geen chocolade kerstblaadjes.
Ik heb wel een heeele mooie Kerstroos hier op de schoorsteenmantel gezet, met een uit een steen uitgehouwen Ethiopisch kerstgroepje erbij. Erin heb ik twee mooie sterren gehangen en wat sfeerverlichting.
We horen via de wereld draait door jaja ( BVN!) af en toe een kerstlied.
Heel soms speel ik een kerstdeuntje op mijn accordeon, daar houdt het dan wel helemaal mee op.
O, we hebben van de Lufthansa nog een inimini kerstachtig broodje gehad. Dat wordt smullen.
Het Ethiopische kerstfeest wordt wel gevierd maar op 6-7 januari, geheel op hun eigen wijze zonder veel westerse invloeden. Het gaat gepaard met het slachten van een koe, schaap of kip, het eerste stukje vlees na weer 40 dagen van vasten. Voor dit feestmaal zie je dan zo rond de 4-5 januari weer heel veel kuddes schapen en koeien de stad in lopen. Deze worden op straat verhandeld en dan op allerlei wijzen mee naar huis vervoerd, aan voorpoten trekkend, aan achterpoten duwend, over de schouder, op het dak of in de achterbak van de auto, eenmaal aangekomen worden ze geslacht . Vaak door een slachter , die man zie je dan weer op straat lopen met de vacht in zijn hand. Op 8 januari zie je dan weer overal de koppen en horens en andere restanten, aan de kant van de weg liggen, waar de zwerfhonden en gieren dan weer een kerstmaaltje aan hebben.
Wij brengen de kerstdagen door met Simone in Arba Minch, in een lodge aan een meer, heerlijk en het moet een erg mooi uitzicht zijn. Het is flink ten zuiden van Addis en we rijden door de Riftvallei, met links en rechts wat meren. We gaan in mijn Toyota Rav Junior.
Wij wensen jullie natuurlijk ook een heel goed 2015 toe. Ga vooral genieten en leuke dingen doen!!
Wij zullen 2015 heel rustig ingaan, wellicht nog met oliebollen, we hebben nog een oliebollenmix.
Hier is het helemaal geen jaarwisseling, die hebben ze in september gehad. Ze hanteren ook een andere jaartelling. Ze zijn afgelopen september in 2007 beland. Hun jaar telt 13 maanden. Elke maand telt 30 dagen en dan houden ze een dertiende maand over met 5 of 6 dagen.
Ja het is allemaal effe anders.
Hele gezellige dagen toegewenst, Paul en Maddy.

• 21 December 2014 - 09:22

Willemijn:

Hoi Paul en Maddy,

Heel fijne dagen gewenst, veel plezier in Arba Minch! En natuurlijk een heel gelukkig en gezond 2015!

Liefs,

Willemijn

• 21 December 2014 - 11:28

Ton Bruggeling:

Lieve Paul en Maddy, hier de kortste dag, donker nat en koud, traditioneel pre kerst weer. Vandaag kerstmarkt in Rosmalen, maar ik ga er niet naar toe, ben bezig met bereiden van oud Hollandse gerechten, vanavond diverse stamppotten, samen eten met de leden van Blue7 en aanhang met een heuse echte muziek quiz, Koos is quiz master. Jullie vermaken je daar wel in de verte, mooi jullie verslagen te mogen lezen, goed werk allemaal. We wensen jullie eveneens digitaal, na de sobere warme kerst, de beste wensen voor 2015 , veel succes, plezier en gezondheid! Liefs Ton en Sannie.

• 21 December 2014 - 12:16

Rianne:

Ha Paul en Maddy,
    leuk om jullie gisteren via skype even voorbij te zien komen bij Nicole. We hebben er dus een beetje beeld bij hoe jullie er bij zitten op dit moment. Maar vooral die 25 graden vind ik jaloersmakend hoor. Hier schijnt het ook te warm te zijn, voor de tijd van het jaar dan, maar daar merk je niet veel van. Wind, regen en vooral sombere luchten. En geen snippertje sneeuw in zicht. Maar de kerstsfeer is binnen dan weer wel goed geregeld dit jaar. Wij wensen jullie hele fijne dagen met Simone. Als het goed is heeft zij onze kerstkaart ter verhoging van jullie kerstvreugde. In ieder geval tot half februari!
    Ron en Rianne

• 21 December 2014 - 12:55

Nicole En Dick:

Ha die Maddy, Paul, Simone en Maarten.

Bedankt voor jullie mooi verjaardagslied.
    Hopelijk komt onze kerstkaart op tijd aan. En kun je hem naast de kerststal zetten.
    Een mooie tijd gewenst aan het meer. We horen de verhalen en zien de foto's wel.

Het zal een kerst zijn die je nooit vergeet. Tot gauw!

Liefs van Dick en Nicole

• 21 December 2014 - 17:06

Antoon En Hetty:

Hallo wereldburgers,
    Bijzonder weer om jullie bericht te lezen; nooit bedacht dat er zoveel verschillen zijn in jaartelling, viering van feestdagen enz. Hoop dat jullie toch een beetje de kerstsfeer proeven en voelen.
    Dit jaar hou ik Hetty lekker hier hoor: vandaag 1 jaar teug kwam ze bij jullie aan!

Veel liefs van ons en veel plezier met Simone daar

Antoon en Hetty

• 21 December 2014 - 17:19

Dominic En Nienke:

Hallo Paul en Maddy,
    Heel erg leuk om weer van jullie te horen en te vernemen dat het in Ethiopie weer heel anders verloopt dan bij ons in Nederland.
    Ik kan me heel goed voorstellen dat het bij een temperatuur van zo rond de 25 graden C lastig is om in een kerstsfeer te komen zoals wij ons dat voorstellen en gewend zijn te vieren. Hier is het guur weer. Veel regen en wind. Ach ja, nederlandse traditie.
    Dominic en ik wensen jullie een fijne tijd toe en moge 2015 een mooi en succesvol jaar worden met veel liefde, geluk en gezondheid, voor jullie en jullie dierbaren.
    Lieve groetjes, Dominic en Nienke.

• 22 December 2014 - 09:42

Gerda:

Beste Paul en Maddy,

Ik wens jullie een heel fijne tijd aan dat meer, goede kerst en een heel goed nieuw jaar. In 2015 wordt het vast weer hard werken maar ook genieten van dat mooie Ethiopie.

Veel liefs, Gerda

• 22 December 2014 - 11:12

Greet:

Hoi Paul, Maddy en Simone,
    Bedankt voor jullie berichtje. Geniet met zijn drietjes van de "Kerst-tijd". Tóch een beetje familiesfeer met Simone erbij. Gezellig. Lieve groet. Greet

• 22 December 2014 - 16:08

Ed:

Hoi Paul en Maddy,

Leuk om jullie berichtje te lezen. Wens jullie goede Kerstdagen en een fijne jaarwisseling toe. En natuurlijk een heel gelukkig en gezond 2015!

Geniet er van!

Groeten, Ed

• 22 December 2014 - 20:57

Petra:

Lieve Maddy, Paul en inmiddels dus ook Simone,

Wat gezellig dat jullie de kerst met zijn drietje doorbrengen. Mmmwah.. aan een mooi meer met 25 graden.. tja wat zal ik er van zeggen..?
    Leuk om van Ingrid een life verslag te krijgen over hoe jullie er bij zitten.. klinkt allemaal niet slecht... vooral ook die logeerkamer die ter beschikking is..!

Kan jullie vertellen dat er in het Bossche niet spectaculair veel verandert, dus je kunt gerust nog een tijdje wegblijven. Af en toe zwaai ik naar Marita en iedere keer denk ik: afspraak maken..., maar ja time flies when you're having fun hè?

Geniet van de vrije dagen, geniet van het weer even op Afrikaanse bodem mogen leven, en Maddy : als je weer in Den Bosch in de buurt bent; op nr. 1 staat de deur open .. !

Alle goeds voor 2015 gewenst!, liefs van Frits, Petra en Daantje

• 23 December 2014 - 12:19

Jos Van De Sande:

Hallo Maddy en Paul,

leuk om weer iets van jullie te horen. Wel een bijzondere kerst en "jaarwisseling" voor jullie. Maar niettemin erg prettige dagen met Simone! Bij Dubbel-Zes is het wat rustig na het geslaagde lustrum. Daarom met Markant meegedaan met het Weihnachtsoratorium in Heusden. Vanavond nog Sinterklaas vieren... ja je ziet dat het hier ook niet allemaal volgens schema loopt. Maar bijzonder veel groeten ook van Dimphy!!

• 25 December 2014 - 10:49

Kirsten:

Lieve Maddy en Paul,

Vanuit juist heel veel kerstsfeer met kerstmarkten, versieringen en allemaal traditionele kerstmaaltijden in Duitsland wens ik jullie een hele fijne tijd samen en voor het nieuwe jaar veel geluk, gezondheid en weer vele avontuurlijke reizen in de regio!

Hopelijk tot weer eens ziens in Den Haag Paul, veel groetjes,
    Kirsten

• 30 December 2014 - 13:32

Erik Van Stokkom:

Hoi Maddy en Paul,
    bedankt voor jullie kerstgroet. Hoewel jullie nieuwe jaar dus blijkbaar al een paar maanden bezig is, wensen wij jullie toch een geweldig nieuwjaar toe (2007?).
    Hier heeft het gesneeuwd en zag de wereld even helemaal wit, maar die sneeuw is nu na drie dagen weer aan het smelten.
    Met KB-Skoop vergaderen we vanavond over ons programma voor januari. Kortom, hier verandert weinig!
    Hartelijke groet,
    Erik

• 04 Januari 2015 - 20:20

Corrie Fleuren- Paree:

Gelukkig nieuwjaar!
    Maddy, nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    Vincent en Corrie

• 18 Januari 2015 - 14:32

Marilou:

hoi Maddy en Paul
    Alsnog de beste wensen voor een nieuw jaar.Tot mijn schrik zie ik dat ik eerder niet reageerde op jullie kerstgroet. Ik hoop dat jullie de komende 365 dagen weer veel goeds meemaken met elkaar en met alle mensen om je heen.Het lijkt me een prachtige ervaring om een paar jaar van je leven het roer volledig om te gooien. Houd moed, energie en lol in de dingen die je daar ( wil) faciliteert !!! Een goede gezondheid blijft daarbij van groot belang, dus dat in ieder geval gewenst.
    Afgelopen week had ik contact met Anneloes Overvelde, omdat ik richting KNGF vragen had over hun 'zorg' rondom de ontwikkelingen binnen de kinderfysiotherapie. Anneloes vertelde me dat ze komende weken met jou, Maddy op stap gaat om aan verpleegkundigen (?) de motorische ontwikkeling van baby's/ het jonge kind te verspreiden/ onderwijzen en pathologische signalen te onderkennen en mogelijk zelfs te behandelen .
    ( is dat goed verwoord zo??)
    Ik wens jullie een leerzame, succesvolle en vooral ook een gezellige tijd toe samen.
    Ik zou graag ook een keer met je op stap willen Maddy! Dus als de gelegenheid zich voordoet.........
    Willen jullie me een beetje op de hoogte houden van het verloop van komende weken? GRAAG
    Hartelijke groet van Marilou